Tehtävä 1. Ainedidaktinen harjoittelu + kuvataiteen tunti ja jakso
Teimme ainedidaktisessa harjoittelussa pakohuonepelin, jonka tekemiseen koko ryhmä osallistui. Itse olin osana tehtävien suunnittelua ja annoin panokseni tekniikka-asioihin itse pakohuonepäivänä. Olisin voinut osallistua enemmän pakohuoneen järjestelyyn ennen h-hetkeä, mutta joudun valitettavasti olla tuolloin opetusharjoittelussa. Onneksi muut ryhmäläiset olivat ahkeria ja hoitivat huoneen järjestykseen. Mielestäni ryhmämme toimi hyvin. Kaikki antoivat työpanoksensa ja jakoivat osaamistaan ja ideoitaan mielekkään pakohuonekokonaisuuden toteuttamiseksi.
Opin, että pakohuoneen tekeminen vaatii järjestelmällistä työtä toimivan kokonaisuuden rakentamiseksi. Kuitenkin työ palkitaan, kun huonetta suorittamassa olevat henkilöt ratkovat sopivan tasoisia tehtäviä ja saavat huoneesta sopivasti haastetta sekä onnistumisen kokemuksia. Varmasti jatkossa erilaisia pakohuonetyyppisiä tehtäviä voisin toteuttaa opetuksessanikin, tosin pienimuotoisemmin. Pakohuonepelin suorittaminen vaatii vuorovaikutusta ja yhteistyötä, jotka ovat tärkeitä taitoja opeteltavaksi alakoulunkin puolella. Lisäksi se kehittää ongelmanratkaisutaitoa sekä loogista päättelyä ja hahmotuskykyä, toki vähän tehtävätyypistä riippuen.
Jatkossa pakohuonetta suunniteltaessa olisi hyvä varata enemmän aikaa tehtävien kokeiluun käytännössä. Toki pakohuonepeliin voisi toteuttaa vieläkin monipuolisemmin tehtäviä ja esimerkiksi hyödyntää erilaisia aistikokemuksia enemmän. Oli mukava huomata, että tällaisen isomman projektin toteuttaminen yhdessä myös lähensi meitä ryhmänä. Jatkossa suunnittelu olisi vieläkin antoisampaa toteuttaa lähiopetuksessa, jolloin ideoiden pallottelu ja konkretisointi olisi varmasti luontevampaa.




Kommentit
Lähetä kommentti