Tehtävä 5. Kuvataiteen opetussuunnitelma

Kuvataiteen opetussuunnitelmassa oppilailta vaaditaan aktiivista roolia ympäristönsä havainnoijana ja ideoidensa ja ajatustensa esiintuojana. Oppilaan kuvallinen työskentely tulee olla pitkäjänteistä ja tavoitteellista. Kuvataiteessa kehitetään kriittistä ajattelua ja monilukutaitoa ja näiden taitojen harjoittelua vaaditaan myös oppilaalta. Opettajan tulee tarjota oppilaille turvallinen, moninaisuutta kunnioittava ja itseilmaisuun kannustava ilmapiiri, jolloin oppilas uskaltaa tuoda ajatuksensa julki ja pystyy kehittyä kuvallisessa ilmaisussaan. 

Minun omat vahvuuteni ovat monipuolisesti sekä perinteisiä että uusia kuvantekemisen välineitä, materiaaleja ja teknologioita hyödyntävä opetus. Tällä haluan taata sen, että jokainen oppilas kokee onnistumisia kuvistunneilla ja innostuu kokeilemaan monipuolisesti erilaisia kuvataiteen osa-alueita.

Mielestäni kuvataiteen opetussuunnitelma on huikean monipuolinen, mikä on toisaalta hieno asia, mutta toisaalta opettajaa paljon työllistävä. Oppilailta vaaditaan paljon itseohjautuvuutta, mikä ei kaikilta luonnistu. Myös kuvataiteeseen varatut vähäiset tuntimäärät hirvittävät samalla, kun opetussuunnitelma vaatii paljon laajoja tavoitteita huomioon otettavaksi. Toisaalta ops tarjoaa hyvät suuntaviivat elämykselliseen, kannustavaan ja moninaiseen kuvataiteelliseen työskentelyyn, jossa tarkastellaan omien kuvakulttuurien lisäksi myös eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisua. Tämä tarjoaa paitsi yleissivistystä, myös keinoja lisätä suvaitsevuutta vieraita kulttuureja kohtaan tutustumalla heidän kulttuuriinsa kuvan tekemisen tapojen kautta. 

Minulle tärkeä painopiste opetussuunnitelmassa on myös taiteen tarkastelu ja siitä keskustelu. Liian usein olen itse ollut kuvistunnilla, jossa töitä on vaan tehty liukuhihnalla ilman juuri minkäänlaista alustusta tai tarkastelua. Haluan omassa työssäni painottaa keskustelevaa otetta, jossa kuvista voidaan keskustella ja niitä havainnoida paitsi omien mieltymysten valossa, myös teoksen tekijän tai vaikkapa historiallisen viitekehyksen näkökulmista.

Videon työstäminen sujui ryhmältämme hyvin ja kaikki osallistuivat sen tekoon aktiivisesti antamalla oman työpanoksensa tehtävään. Saimme jaettua tavoitealueet helposti ja Lauri hoiti "paketin kasaan". Itse toimin ryhmässä aktiivisena jäsenenä ja tein oman osuuteni diaesityksestä. 


Kommentit

Suositut tekstit